@R9 - 9 metrowy jacht regatowy 
/opis - rysunki/


Opis ogólny
      "R-9"  to morski jacht regatowy.  Założeniem projektowym było osiągania możliwie dużych prędkości przy wiatrach słabych i średnich oraz zapewnienie dzielnosci w żegludze na wiatr przy wiatrach silnych. Załoga regatowa 3-4 osoby  ma zapewnione minimum warunków mieszkalnych w długich wyścigach lub wielodniowych regatach gdy organizatorzy nie zapewniają bazy hotelowej.

      Kadłub budowany w technologii one-off z udziałem włókien węglowych i aramidowych lub  jako kompozyt laminatowy w formach negatywowych.  Balast  w bulbie typu "T". Kil stały lub uchylny. Silnik stacjonarny z przekładnią sail-drive o mocy 20 KM. Pokład i kokpit w całości pokryty powierzchniami  przeciwślizgowymi.

Rysunki poglądowe.
Ożaglowanie ze spinakerem

       Kadłub stosunkowo wąski i smukły z ostrym wejściem wodnic. Przekroje w cześci dziobowej "U", w czesci rufowej wypłaszczone. W sumie zapewniają mały opor falowy dla plywania wypornościowego oraz latwe wchodzenie w ślizg już przy przy wietrze 5B. Prawie pionowa dziobnica daje długą linię wodna.
     Balast ołowiany umieszczony w bulbie "T" na smukłej płetwie. Pletwa kila moze być uchylna lub stała. Sterowanie kilem uchylnym przy pomocy talii lub siłowników hydraulicznych.
       Maszt aluminiowy stawiany jest na pokladzie. Takielunek ułamkowy z jedną parą salingów. Podwójne achtersztagi na "wędkach" dla przepuszczenia przy zwrotach tylnego liku grota. Sztag z rolfokiem cofnięty do tyłu. Rolfok ukryty pod pokladem. Sztag i achersztagi napinane taliami pozwalają na gięcie masztu. Fały biegną wewnątrz masztu i sprowadzone są do kokpitu. Takielunek stały z lin strunowych za wyjątkim achtersztagów które są ze spectry.

     





Ożaglowanie ze genakerem


     Grot w części górnej pełnolistwowy wyposażony jest w dwie refbanty. System refowania na biblokach. Fok wyposażony jest w roller. Genua stawiana tylko na swoim liku od topu do dziobu.
     Wysuwany bukszpryt pozwala przy kursach pełnych na po
stawienie dużego genakera

 


     Pokład wyposażony jest w połówkowe kosze dziobowe i rufowe. Reling ze stalówki rozpinany jest między koszami i podtrzymywany przez stójki relingowe. Cały pokład wyposażony jest w drewniane lub aluminiowe nadburcia. Szyny wozków szotów foka umieszczone są przy pokładówce. W dziobowej części pokładu znajduje się  duży luk do przechowywania nieużywanych żagli przednich, kotwicy i liny kotwicznej. Na pokładówkce w części przedniej znajduje sie luk awaryjny otwierany z wewnątrz i zewnątrz.

    Do wybierania szotow, brasów i fałów slużą 4 kabestany. Dwa na pokładówce i dwa na półpokładach kokpitu. Przed kabestanami na pokładówce umieszczone są poczwórne stopery. Szoty grota prowadzone są po szynie przez całą szerokość kokpitu.
    Duży otwarty kokpit to dobre warunki do pracy podczas wyścigu.

Schemat zabudowy

     


     Zabudowa wnętrza zapewnia znośne warunki bytowania w wielodniowych regatach. Wszystkie koje maja długość min. 2m i są to: podwójna koja dziobowa, dwie hundkoje oraz kanapa ktora może pełnić rolę koi przy załodze 5 osobowej. Na burtach nad kojami znajdują sie jaskólki przeznaczone na drobiazgi załogi.
     Na prawej burcie znajduje sie duży stół nawigacyjny, kącik kambuzowy z kuchenką i małym zlewozmywakiem, szafka aprowizacyjna i szafka ubraniowa.
     Kabina sanitarna na lewej burcie oddzielona od reszty pomieszczeń drzwiami szafy ubraniowej i wlasnymi. Wyposażona jest w małą umywalkę i WC typu "morskiego". 



<powrót> <powrót>
(c) Wojtek Kasprzak   Katalog - index:R9