"Sztrandek"
/kabinowy jacht do samodzielnej budowy-opis/

Opis ogólny  

     Sztrandek jest uniwersalnym jachtem turystycznym posiadającym cechy które powodują jego przydatność do uprawiania turystyki wzdłuż wybrzeża morskiego.  Konieczność codziennego wodowania i sztrandowania na plaży oraz przechodzenia przez fale przybojową wymusza mocną konstrukcję opartą na łączeniu płatów poszycia na wzdłużnikach. W wielu miejscach można wykorzystać  metodę "szycia"  drutem miedzianym  i oblaminowaniu połączeń paskami tkaniny szklanej i żywicą epoksydową. Cały  kadłub może być oblaminowany z zewnątrz laminatem epoksydowym.  przybrzeżnej żegludze turystycznej  zapewnia 4 osobowej załodze dosyć wygodne warunki bytowania. Sztrandek będzie też doskonale spisywał sie na śródlądziu. Budujemy go wtedy lżej robiąc poszycie kadłuba ze sklejki 4-5 mm
Kształt kadłuba zbliżony jest do szpicgatu. Duże wyoblenie burt,  bardzo wąska rufa, wysokie burty i stosunkowo ostre wejście linii wodnych to cechy które powinny zapewnić dużą dzielność  i sztywność kadłuba. Pokład pokryty w całości powierzchniami przeciwślizgowymi.


                                        Dane techniczne
Długość kadłuba 
Długość linii wodnej 
Szerokość kadłuba 
Zanurzenie 
Wyporność: 
Powierzchnia ożaglowania
                       grot
                       fok
Ciężar własny 
Balast wewnętrzny (wodny)
Ilość koi
Materiał
WC
495 cm
446 cm
219 cm 
25 cm /100 cm
820kg
9,97 (15) m kw.
7,75 m kw
2,2 m kw.
250 kg
150 kg
4
sklejka 
chemiczne.

Rysunki poglądowe.

Slup gaflowy - 10 mkw Slup bermudzki - 13-15 mkw.




       Był rok 2000, 2001.  Z wielu dyskusji toczonych na usnetowej grupie pl.rec.zeglarstwo  powstały wymagania jakie powinna spełniać łódka przeznaczona do uprawiania  tak zwanejj "żeglugi plażowej".  Jażeli mają to być pływania krótkie, sobotnio-niedzielne lub pływanie oparte o bazę lądową,  to w zupełności wystarczy łódka otwartopokładowa. W wypadku gdybyśmy chcieli uprawiać żeglugę wzdłuż wybrzeża potrzebna jest wtedy choćby najskromniejsza,  ale jednak łódka kabinowa zapewniająca załodze nocleg na plaży i możliwość przygotowania wewnątrz gorącego posiłku. Koniecznym też jest posiadanie z sobą toalety chemicznej. W każdym  wypadku  siłami załogi musi być możliwość wyciągnięcia jachtu na plażę poza zasieg fal i powtórnego jego zwodowania.
W rozumieniu obowiązującego systemu stopni (2001r) , żeglarz na morzu pływający samodzielnie ma takie same uprawnienia jak "bezpatentowiec", wobec tego  jachcik do uprawiania żeglugi przybrzeżnej powinien posiadać najwyżej 10 m kw. żagla i aby nie było kłopotów z jego rejestracją mieć dlugość kadluba nie przekraczającą 5 m.  I tak powstał Sztrandek.

Warianty zabudowy.


    Sztrandek posiada dwa lekkie miecze boczne. Skrzynie mieczowe wykonane z laminatu są jednocześnie ściankami koi. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnętrze nie jest zagracone centralną skrzynia mieczową, największą zawalidrogą w małych mieczówkach. Posiadają zbieżność w kierunku dziobu rzedu 3 stopni. Eliminuje to w znacznym stopniu dryf boczny. Miecze sa lekkie, ważą po ok.  25 kg. Dzięki temu do ich podnoszenia wystarczy prosty fał

     Kadłub typu bakdek daje bardzo obszerne wnetrze. Zostało ono  zagospodarowane w sposób następujący. Podwójna koja dziobowa i dwie częściowo hunkoje. Koje bardzo długie, 210 cm dziobowe i 190 cm hundki.  Szerokość koii 60 cm. Kambuzik wyposażony w kuchenke na kardanie i zlewozmywak. Obrotowy stolik może być podnoszony na pilersie pod sufit.  Mogą być też  inne warianty zabudowy. Jest to pole popisu dla budowniczych.

      Pod kokpitem miejsce na chemiczne WC.

Zejściówka zamykana sztorcklapą i suwklapą. Przy przechyle 90 st. otwór zejściówki powyżej poziomu zalewania. Kokpit odpływowy. Odplywy do skrzyń mieczowych i przez duże otwory w pawęży. Otwory w pawęży są jednocześnie stopniami ułatwiającymi wejście z wody do kokpitu.
Komory wypornościowe i balast wodny.  
 
 

Materiał wypornościowy znajduje się w  niewykorzystanych przestrzeniach  i ma wyporność wystarczającą dla zapewnienia pływalności na wypadek calkowitego zalania łodki..
     Maszt wypelniony jest styropianem lub pianka poliuretanową o zamkniętych porach. Na topie masztu można umieścić  dodatkowo plywak styropianowy. Wypelnienie masztu i plywak na topie zabezpieczają przed zrobieniem "grzyba".


<powrót>     <dokumentacja>

(c) Wojtek Kasprzak   Katalog - index: S-495-2